Loredana castiga procesul cu Gabi Lunca

După mai bine de 6 ani de procese intentate de cântăreața de muzică lăutărească Gabi Lunca împotriva dreptului Loredanei de a cânta piesa “Într-o zi la poarta mea”, instanța i-a dat dreptate Loredanei: piesa face parte din folclorul romanesc și nimeni nu poate pretinde drepturi asupra ei.

Decizia este definitivă, iar Gabi Lunca este obligată de instanță să-i plătească Loredanei atât cheltuielile de judecată din instanța de fond, cât și cele din recurs, suma totală ridicându-se la 102.000 lei, aproximativ 22000 euro.

Nu am comentat niciodata public pe parcursul procesului decizia doamnei Gabi Lunca de a mă da in judecată, deși am fost foarte surprinsă de acțiunea ei, cu atât mai mult cu cât s-a întâmplat la mai bine de 10  ani după ce am imprimat această piesă pe albumul “Agurida”, care a reprezentat la acea vreme omagiul meu pentru folclorul românesc și bogăția lui spirituală extraordinară.  Am un mare respect pentru munca fiecarui artist din orice domeniu, cum am un respect și o dragoste imensă pentru folclor. Mi-am dorit mereu sa-l aduc în actualitate, să îl reinterpretez pentru generațiile noi. Și am făcut asta într-o perioadă în care lumea uitase de aceasta muzică. Era considerată desuetă și marginalizată. Folclorul reprezintă însă identitatea si rădăcinile noastre și-l cânt cu o mare bucurie în fața publicului de toate vârstele. De aceea, mi-a fost foarte greu să înțeleg rațiunea acestui proces, cu atât mai mult cu cât am toată admirația pentru ceea ce reprezintă doamna Gabi Luncă în muzica folclorică românească. Însă demersul legal al domniei sale a fost nedrept și incorect.

În timpul procesului, în instanță au venit specialiști care au vorbit despre originile acestei piese și despre dreptul de a fi folosită. Noi ca artiști vorbim pentru public prin emoțiile spectacolelor noastre.”, spune Loredana

În instanță,dr. Marian LUPAŞCU, expert renumit în folclor, cercetător știinţific grad I cu activitate de peste 25 de ani în domeniul cercetării patrimoniului cultural imaterial, recunoscut şi apreciat de comunitatea științifică internațională, secretar științific al Secţiei de arte, arhitectură si audiovizual a Academiei Române, a făcut următoarele precizari.
 
”Mai multe piese asemănătoare, aparținând speciei “cântec de mahala”, circula în folclorul urban din Muntenia, variantele fiind atestate de la jumatatea secolului al XX-lea sub titlurile “Aseară, la poarta mea”, “Într-o zi, la poarta mea”, “Într-o zi, în calea mea”, “Ciririp, Cip-cirip”, cântate de diverși performeri. Prioritatea indubitabilă a înregistrării apartine variantei Romica Puceanu si este evidențiată și de indicativele matrițelor. Dacă piesa ar fi fost compoziție proprie, Romica Puceanu ar fi declarat-o ca atare, în 1982, însă Romica Puceanu a declarat-o, fapt consemnat in arhive, ca facând parte din folclor. Este demonstrat că piesa în litigiu aparţine folclorului urban si, din 1982 până astăzi, în toate cataloagele muzicale si pe toate site-urile de specialitate, indiferent de titlul variantei sau interpret, la provenienţa piesei este menționat: folclor. Avand in vedere toate acestea, Gabi Lunca nu a putut iî 1983 și nici astăzi nu poate sa declare că piesa este compoziție proprie. În consecință, nu are niciun drept asupra ei si nici căderea să-i revendice paternitatea.”
Decizia instanței este definitivă și irevocabilă.

0 comentarii: