Toleranta, statutul familiei si bullying-ul, cele mai dezbatute subiecte in turneul Manifest pentru dialog



Nevoia de relații securizante și puterea lor de a genera schimbare, nevoia de iubire și conectare, nevoia de comunicare într-o lume în care pierdem uneori sensul vieții; acestea sunt o parte din concluziile care au reieșit din discuțiile ce au avut loc în sălile de teatru din 10 orașe din România, în cadrul turneului național „Manifest pentru dialog”, cu spectacolul „Familii”. O inițiativă singulară, turneul, lansat de Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu și susținut de BRD – Groupe Société Générale, a invitat publicul din sală la dialog împreună cu regizorul Eugen Jebeleanu, actorii și un psihoterapeut, cu scopul de a aduce în discuție temele prezentate. 

„În ultimii ani, un pilon important în viziunea și strategia BRD este acela de a oferi susținere tinerilor creatori de cultură, iar asta ne îndeamnă să căutăm constant proiecte care să vină cu un suflu nou, care ne fac să ne punem întrebări și ne oferă noi perspective prin puterea poveștilor pe care le spun. Credem cu tărie că teatrul are și un rol de liant social care pune în scenă și în discuție probleme ale României contemporane. Spectacolul «Familii» și seria de turnee «Manifest pentru dialog» o inițiativă a Teatrului Radu Stanca din Sibiu, în care ne implicăm pentru al treilea an consecutiv, ilustrează perfect această viziune. Atât numărul mare de spectatori, cât și concluziile rezultate din dezbaterile care au avut loc la finalul fiecărei reprezentații ne demonstrează că teatrul și cultura au un rol esențial pentru cultivarea toleranței și empatiei”, a declarat Cosmina Frîncu, Brand Manager, BRD – Groupe Société Générale.

„În calitate de autor și regizor al spectacolului «Familii», pot spune că pe parcursul a celor zece reprezentații am văzut spectacolul căpătând o și mai mare forță, actorii însușindu-și tot mai mult poveștile pe care le poartă și redescoperind mereu prospețimea și urgența textului. Spectacolul a trezit reacții diverse și diferite în funcție de oraș, empatia și emoția fiind două dintre punctele comune ale impresiilor spectatorilor, iar discuțiile cu publicul fiind de fiecare dată extrem de bogate și de constructive. Acest turneu a fost, fără îndoială, un necesar «Manifest pentru dialog», dar și un foarte intens dialog pentru a crea un manifest, acela al unei voci colective, care luptă pentru descătușarea mentalitățiilor conservatoare, îndepărtarea prejudecățiilor și deierarhizarea iubirii”, a spus Eugen Jebeleanu, autorul și regizorul spectacolului „Familii”.

„Feliile de viață prezentate în piesa «Familii» au ridicat întrebări legate de efectele diverselor forme de experiențe familiale asupra dezvoltării copiilor. Discuțiile s-au centrat și pe aspecte despre cât de mult afectează trauma de familie viața membrilor ei, ce responsabilitate au părinții în formarea legăturilor dintre frați în familiile reconstituite, despre adopții și motivația potențialilor părinți în primul rând de a oferi siguranță și iubire. Am mulțumit, în gând și nu numai, pentru fiecare împărtășire personală și pentru curajul de-a fi noi, de a nu ne mai fi frică să fim noi, cu calități și defecte, cu vulnerabilități și angoase. Am simțit la sfârșitul fiecărui spectacol după ce s-a așternut liniștea în sala de teatru, că nu e o liniște oarecare, ci aceea în care s-au împrăștiat semințele dorinței de-a purta mai departe dialogul”, a adăugat Cătălina Soare-Hull, psihoterapeut. 

„«Manifest pentru dialog» este un program unic în peisajul teatral și educațional românesc și țin să felicit întreaga echipă BRD – Groupe Société Générale pentru această susținere care trece dincolo de argumente și de cuantificările de zi cu zi, care se măsoară în speranță, în bucurie și în tot ceea ce înseamnă încredere în viitor. Am  reușit să ducem trei spectacole atât de diferite, iar fiecare drum pe care l-am avut a fost mai bogat și mai puternic. Am strâns nenumărați spectatori și în dialogul cu ei, dincolo de emoția fiecărei reprezentații, am avut dezbateri complexe, diverse și pline de învățăminte”, a completat Constantin Chiriac, director general, Teatrul Național „Radu Stanca”.
În perioada 5-24 noiembrie, spectacolul „Familii”, din cadrul turneului „Manifest pentru dialog”, a urcat pe scenele a 10 teatre din Sibiu, Brăila, Constanța, Galați, Iași, Râmnicu Vâlcea, București, Cluj-Napoca, Timișoara și Târgu Mureș, discuțiile de la final fiind moderate de regizorul Eugen Jebeleanu, psihoterapeutul Cătălina Soare-Hull și actorii din distribuția piesei: Ioana Cosma, Oana Marin, Vladimir Petre, Ioan Paraschiv, Gabriela Pîrlițeanu, Ștefan Tunsoiu, Iustinian Turcu și Claudiu Urse. Echipa de producție a fost completată de Velica Panduru (scenografie), Claudiu Urse (sunet), Andrei Cozlac (video), Costin Chesnoiu (foto-video), Ștefan Tunsoiu (asistent regie), Luminița Bîrsan (manager proiect) și Maria Popovici (asistent proiect).

 „Familii” prezintă trei povești de viață care ajung să se întrepătrundă și să-și modifice cursul: doi frați vitregi sunt nevoiți să conviețuiască împotriva voinței lor, un frate și o soră se reîntâlnesc cu ocazia decesului mamei lor, două cupluri întâmpină difcultăți din cauza alcoolismul unuia dintre soți, respectiv din cauza lipsei intimității. „Familii”, în regia lui Eugen Jebeleanu, este a treia producție prin care BRD susține turneul „Manifest pentru dialog”, după „Antisocial” (2015) și „#minor” (2016), fiecare spectacol având scopul de a aprinde o dezbatere pe baza temelor abordate și a determina publicul să își pună întrebări.

O serie de puncte comune ale dezbaterilor din cadrul turneului „Manifest pentru dialog”, indiferent de oraș, au fost funcționalitatea sau disfuncționalitatea unei familii, bullying-ul și consecințele lui, orientarea sexuală și toleranța. S-a discutat despre faptul că victimele bullying-ului nu știu ce trebuie să facă pentru a nu fi puși într-o poziție proastă în fața colegilor și pentru a nu suferi mai mult, cât și despre nevoia de a face corp comun cu fricile noastre și a nu le lăsa să ne acapareze. S-a dezbătut situația copiilor agresați, cărora le este greu să regăsească bunătatea în oameni și să o preia, dar și ipocrizia de a judeca în ce familie trăiește un copil atunci când ne dorim ca acesta să crească armonios, dacă acesta are parte de iubire. Și, nu în ultimul rând, s-a vorbit despre faptul că oamenilor le este mai ușor să poarte un conflict decât să dialogheze și oferă, din start, un refuz părerii celuilalt.
Manifestul, în forma sa integrală, poate fi consultat pe pagina de Facebook Manifest pentru dialog

Susținerea BRD face parte dintr-o serie de inițiative ale companiei pentru susținerea proiectelor culturale și a creatorilor de conținut din domeniu, printre care se numără și Festivalul Național de Teatru Tânăr de la Alexandria – IDEO IDEIS, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru de la București sau turneul Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). Din 2016, BRD este partener al Apollo 111, cel mai nou spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.
###
Despre  BRD – Groupe Société Générale

BRD - Groupe Société Générale este o bancă universală care oferă servicii atât persoanelor fizice, cât și companiilor și face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Ca actor în societate, BRD investește în cultură, educație și sport, sprijinind proiecte care construiesc, dezvoltă, cresc o nouă generație și aduc valoare pe termen lung. Cultura reprezintă un pilon esențial de dezvoltare a societății, BRD încurajând în această direcție proiecte culturale inovatoare, care să fie recunoscute și apreciate de tineri. Sub această viziune a fost creată Scena9, o platformă tânără de jurnalism cultural care oferă zilnic instrumente de orientare pe harta lumii culturale, și sunt susținute inițiative de teatru, film, artă vizuală contemporană sau muzică clasică.

Despre Teatrul Național ”Radu Stanca” Sibiu
Teatrul Național „Radu Stanca" este continuatorul tradiției de aproape cinci secole de teatru în Sibiu și în regiune și, alături de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, a reușit performanța unică de a obține titlul de Capitală Culturală Europeană pentru Sibiu, în anul 2007. Situat în Sibiu, un oraș cu un potențial cultural puternic, a dezvoltat parteneriate artistice importante cu organizații locale, regionale și naționale și, de asemenea, cu universități și asociații. Este un teatru de repertoriu (123 de spectacole diferite) și are o numeroasă trupă de actori permanenți, conduce o școală de excelență în artele dramatice și producțiile lui sunt des reprezentate pe scene internaționale. Festivalul Internațional de Teatrul de la Sibiu, care primește mulți artiști europeni în fiecare an, este condus în întregime de TNRS și contribuie la formarea reală a unei platforme pentru schimburi și comunicare în România și în Europa.

Răspunzând tuturor provocărilor contemporane, spectacolele Teatrului Național „Radu Stanca" încearcă să surprindă diversitatea tendințelor din artele spectacolelor, pornind de la tradiție, cuvânt și imagine, și ajungând la spectacole muzicale, de instalații și teatru-dans. Spectacolele Teatrului Național „Radu Stanca" au fost invitate la cele mai importante festivaluri ale lumii, de la Edinburgh, la Avignon, Bruxelles, Roma, Tokyo, Seul, Sankt Petersburg, Moscova, Napoli, Paris, Merida, Liverpool, Londra, Budapesta, Tampere, Poznan, Varșovia, Koln, Freibourg, Barcelona, Lisabona, Porto, Cairo, Erevan, Tibilisi, Nitra, Atena, Thessaloniki, Belgrad, Varna Pecs, Lille, Tel Aviv și Sarajevo.

0 comentarii: