A inceput campania "Salvati Marele Ecran"



Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), susţinută de Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), a demarat o campanie amplă care urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, numită Salvați Marele Ecran!. Un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, un documentar dedicat, numit Cinema, mon amour, campanii de crowdfunding, o caravană prin țară, un program special de filme la TIFF, alături de seminarii și dezbateri cu specialiști din Europa Centrală și de Est, sunt câteva dintre acțiunile acestei campanii.
 
În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii ’90 şi mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate. 78% din orașele României nu au nici un cinematograf funcțional. Filmele românești și europene, deși sunt apreciate și premiate în marile festivaluri, nu reușesc să ajungă la spectatorii români din cauza lipsei acute a sălilor de cinema, ca alternativă la multiplexurile axate pe programarea producțiilor comerciale.
 
„Sălile de cinema s-au transformat pe rând, în ultimii 20 de ani, în săli de bingo, case de schimb valutar, lăcaşuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobilă, restaurante de nunţi. Bâlbâielile au fost majore, sălile s-au plimbat între RomâniaFilm şi între primării. În momentul de faţă, problema sălilor de cinema e ca un fel de minge care se plimbă de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-şi asumă decizii tranșante”, declară Tudor Giurgiu, preşedintele APFR şi iniţiatorul campaniei.
 
Campania Salvaţi Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităților responsabile și a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării și reintroducerii în sistem a cinematografelor existente, dar nefuncționale. „Campania are o ţintă precisă. Ne propunem ca în următorii doi ani să avem, într-o primă fază, o reţea de cel puţin cinci sau şase săli de cinematograf modernizate. Primăriile trebuie să lucreze cu manageri culturali și cu ONG-uri interesate în transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, în cinematografe moderne, cu tehnică digitală, săli care pot găzdui și alte evenimente de interes pentru comunitatea locală”, adaugă Tudor Giurgiu.
 
O primă campanie publică de strângere de fonduri, cu ajutorul platformei de crowdfunding www.we-are-here.ro, va fi demarată în curând pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare și echipament nou pentru a reintra în circuit.  
 
Site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro cartografiază rețeaua cinematografelor aflate în proprietatea statului. Informațiile de pe site au fost obținute de la angajații cinematografelor din țară, din arhive personale, de la RADEF Romania Film, de pe blog-urile și site-urile unor oameni pasionați, care au fost preocupați de soarta acestora. Link-urile acestor site-uri și bloguri sunt postate în dreptul fiecărui cinematograf la care se face referire. Utilizatorii platformei sunt încurajați să contribuie cu materiale foto sau video și să-și spună poveștile care-i leagă de sălile respective.
 
TIFF 2014 va găzdui, în perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum şi prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate și re-tehnologizate cinematografe din Polonia și Croația. Totodată, o secțiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie în care o tânără călătorește din orașul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum și de ce dispar cinematografele, și The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia - Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.
 
În sprijinul campaniei vine şi documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), Cinema, mon amour, care analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema și urmărește traseul oamenilor care au lucrat în acestea, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcționale sau abandonate, la nivelul întregii țări. Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizată o caravană ce va ajunge în mai multe orașe din țară.
 
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie 2014) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociaţia pentru Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

0 comentarii: