Ne prezentam sau nu la vot pe 29 iulie?

Pe 29 iulie 2012 istoria Romaniei va consemna faptul ca, cetatenii au fost chemati in fata urnelor pentru a vota sau nu suspendarea presedintelui in functie.
Pe 29 iulie se poate decide un nou episod a ceea ce inseamna, nu doar, istoria patriei dar si felul in care existenta noastra va decurge dupa aceasta zi.
Campania pre 29 iulie a fost atat scurta cat si plina de tipete, lovituri sub centura si laturi aruncate intr-o parte sau in cealalta.
Parerile sunt atat de impartite incat cu greu iti mai poti formula, daca nu ai deja, o parere despre ceea ce se va intampla.
In tot acest "razboi" jegos am decis sa aflam parerea unor oameni ce, din punctul nostru de vedere, ar trebui invitati si ascultati mai des in ceea ce se numeste dezbatere publica. Am ales pentru voi oameni ce sunt adevarate valori in domeniile pe care le reprezinta si carora la multumesc pentru faptul ca au acceptat sa ne raspunda la intrebarea lansata.

Ne prezentam sau nu la vot pe 29 iulie?
ADA SOLOMON (Producator de film / Director al NexT Film Festival): "Nu mai sunt deloc sigura ca trebuie si vreau sa merg la vot. Pentru ca ma simt din ce in ce mai confuzata de declaratii si opinii. Pentru ca ma agreseaza la toate colturile de strada lozicile agramate cu "hai la vot!" si in general nu cumpar produse publicitate. ma feresc de ele. produsele nepublicitate sunt de obicei mult mai curate. Pentru ca nu doresc sa legitimez cu votul meu un demers pe care altfel il blamez. Pentru ca ma enerveaza ideea ca s-au cheltuit atitia bani pentru o actiune inutila. Pentru ca de cind s-a schimbat guvernul am redeschis televizorul dupa aproape 2 ani in care a fost obiect de decor in casa mea. Si mai ales pentru ca mi-e aproape limpede ca orice as face cu votul meu (in a carui valoare cred intr-o societate cit de cit normala si pe care l-am dat in aproape toate situatiile in care mi s-a cerut) rezultatul va fi tot cel pe care-l vor cei care sunt acum pe cai mari.
nu urasc pe nimeni, nu iubesc pe nimeni dintre politicienii actuali - imi e doar multa greata de marea majoritate a clasei politice careia nu-i pasa de mine si de copiii mei nici cit imi pasa mie de pisicile vagaboande din cartier. Si mie e extrem de greu sa accept ca sunt unii care desi declama ca vor sa salveze de fapt nu fac decit sa darime ce s-a construit nu cu efortul unui politician sau al altuia ci mai ales cu efortul meu si al Dumneavoastra.

neam saturat de injuraturi
neam saturat de urlete
neam saturat de vendete
neam saturat de huo!
probabil ca eu sunt un neam dornic de bravo! "

RAZVAN ION (teoretician, curator, manager cultural și activist politic/ Profesor la Universitatea din Bucuresti) : "Personal, eu nu ma voi prezenta la vot. Este actiunea mea politica. Si este prima data cand fac asta. La alegerile generale sau parlamentare am votat alb. Pentru ca nici un partid nu ma mai reprezinta ideologic. Stanga romaneasca e praf si pulbere, iar platformele de stanga sunt mai degraba anti-ceva decat sa propage un dicurs ideologic. Cei de dreapta nu m-au atras niciodata. La acest referendum este esential pentru mine sa actionez. Si actionez asa cum cred ca este mai eficient pentru rezultatul pe care il doresc."

EUGEN RADESCU (Politolog specializat în relativism moral si etica politica, manager cultural, curator si teoretician / Profesor invitat la Universitatea Bucuresti si Universitatea Babes-Bolyai, Cluj Napoca) : "Din punct de vedere politic prezenta la votul din 29 iulie este inutila, din punct de vedere moral si cetatenesc participarea devine obligatorie. cred ca fiecare cetatean trebuie sa decida maniera in care prezenta sa la vot poate sau nu sa duca la o schimbare a modului in care se face politica in Romania. nu mai visez cu ochii pe televizor de multa vreme. suntem o masa de manevra pentru o oligarhie nefericita care isi doreste sa aiba sub papuci un popor tampit care, preocupat de grija zilei de maine, sa nu mai poata fi atent si la jaful generalizat produs de aceasta. Clasa politica romaneasca s-a descalificat moral, economic, social, politic. Daca votul meu din 29 iulie ar duce la o suspendare irevocabila a tuturor politicienilor m-as prezenta. Altfel, nu."

VASILE ERNU (scriitor / editorialist / este unul din fondatorii şi coordonatorii proiectului www.criticatac.ro) : "Zilele acestea a trebuit să scriem un text care să preyinte poziţia colectivă a grupului din care fac parte. E vorba de redacţia CriticAtac, platforma pe care o coordonez cu mult drag şi pasiune. E o poziţie care mă reprezintă şi pe care mi-o asum. O primă varianta ar suna aşa..
De mai bine de un deceniu procentul celor care nu voteaza este semnificativ mai mare decât al celora care participă la procesul electoral. Descurajarea deliberată a cetățenilor de a lua parte activă la jocul politic și electoral – mergând de la condiții absurde pentru înregistrarea în cursa electorală la cultivarea dezgustului generalizat care spune că toți sunt la fel - este exact ceea ce definește sistemul politic actual și îi asigură reproducerea. De-mobilizarea și dez-angajarea sunt mecanismele principale prin care populația a fost despărțită de dinamica politică, care astfel a devenit o afacere transpartinică și procedurală. Decizia PDL, dar și a lui Traian Băsescu, de a boicota Referendumul de suspendare a președintelui din 29 iulie, reprezintă apogeul acestei logici de excludere a cetățenilor de la participarea politică. 

Așadar, mai ales în acest caz, neparticiparea la vot este ea însăși o opțiune electorală partizană. Prin urmare,  susțin participarea la Referendum, indiferent de opțiunile de vot ale fiecăruia, tocmai ca o formă de participare activă la deciziile politice și astfel de suspendare a logicii sistemice care vizează în general fuga de cetățeni și de opțiunile acestora.

Fireşte, asta nu presupune că e un vot pro-USL. Spun doar că fiecare e liber să aleagă după cum îl duce mintea şi conştiinţa, însă e bine să aibă o poziţie politică pe care să şi-o asume şi să şi-o exprime."

Alegerea va apartine!

0 comentarii: