Review: B-Est IFF 2012: Toata lumea din familia noastra

Vineri seara in plina competitie a Festivalului International de Film Bucuresti publicul a avut parte de un regal: singurul film romanesc din competitie, singurul film de lungmetraj prezent in editia de acest an al Berlinalei, premiera in cinematografele romanesti si cel mai recent film semnat Radu Jude (in ce ordine vreti voi).
Toata lumea din familia noastra este o poveste trista, prezentata cu umor, a unei situatii pur romanesti: impartirea intre parinti a unui copil. Ea (Mihaela Sarbu), mama ce a obtinut custodia isi apara copilul in fata tatalui (Serban Pavlu). El, tatal, vrea doar sa petreaca doua zile cu fica sa (Sofia Nicolaescu). Pana aici totul pare simplu si clar, cunoscut pentru multi cei ce au parinti divorati si au trecut prin faza asta. Filmul insa iti arata mult mai mult decat aceasta simplitate. Camera intra adanc in personaje, le poti observa cu atentie privirile, reactiile, miscarile, poti citi pe fata actorilor rana ce se afla intre ei, ura ce este furibund exprimata prin cuvinte sau violenta fizica. Radu Jude ia o poveste cu care multi dintre noi suntem obisnuiti din copilarie, si o pune pe pelicula, o arata publicului, arata strigatul de bipolaritate agresiva a lui Marius (Parvu) ce se simte exclus din viata fetitei sale, forta si, in acelasi timp, slabiciunile Otiliei (Sarbu) ce incearca sa-si protejeze copilul si sa isi refaca viata alaturi de Aurel (Gabriel Spahiu). Punctul de "pace" al peliculei este Coca (Tamara Buciuceanu-Bote - ce revine pe ecrane dupa o pauza de 24 de ani) care prin intelepciune si prin povestea propriei batraneti incearca sa aplaneze conflictul ce degenereaza intr-o lupta in care tensiunea acumulata se devarsa prin toti porii.
Toata lumea din familia noastra este o tragi-comedie reala, o rana deschisa in mintea multora, este plasmuirea amintirilor multora ce in copilarie au avut de suferit intre doi parinti, este o poveste ce nu te va lasa sa uiti, este un film sufocant, dar, in aceeasi vreme plin de aer curat pentru ca....noi nu vom face la fel.
Toata lumea din familia noastra poate fi vizionat astazi de la ora 16:00 la Studioul Horia Bernea (NCCR) din cadrul Muzeului Taranului Roman.