Review: B-Est IFF 2012: Masterclass Radu Mihaileanu

Cum nu am reusit sa ajung la Masterclass-ul lui Radu Mihaileanu, desfasurat marti la UNATC in cadrul editiei cu numarul 8 a B-Est IFF va aduc spre lecturat un articol semnat de Ioanina Pavel si publicat pe Raluk.ro.

Masterclass Radu Mihaileanu – Reteta libertatii si pasiunii totale

Mihaileanu, regizor auteur care, desi plecat din tara in ’80, inca vorbeste romana cu fluenta oratorului innascut (si ocazionale frantuzisme ale bilingvului), a fost invitat la B-est IFF cu ultimul sau film, La source des femmes. Suindu-se pe scena Studio-ului dupa proiectia din prima seara, primea aplauze si ovatii din partea publicului – poporul isi imbratisa fiul ratacitor. Cum ne mai plac ai nostri cand revin multipremiati…

Ce-i drept, un artist roman care a dovedit ca se poate – desi, da, intr-un mediu strain, mai pregatit, cultural si ca infrastructura, sa impinga talentele in fata. Cum reuseste Mihaileanu sa dea lovitura dupa lovitura pe piata europeana si mondiala nu era un subiect pe care impatimitii artei a saptea si-ar fi putut permite sa-l rateze. Asadar, ziua urmatoare, sala Berlogea a facultatii de arte teatrale era full. Organizat intr-o conjunctura festivaliera, si, aflam la sfarsit, inghesuit nu chiar cu usurinta in programul ocupatului regizor, acest curs razant care-i viza pe UNATC-isti era urmat de pasarea unui Premiu de Excelenta din mainile directoarei B-est, Dana Dimitriu, in cele ale regizorului.

Momentul “premierii ad-hoc” venea ca o confirmare, cumva “se cerea”, si in niciun caz nu s-a clasat nici in top 3-ul highlight-urilor zilei – acest podium era deja ocupat de cuvintele lui Radu, care timp de doua oare tinusera spectatorii prinsi in mreje si nu alunecasera o data pe teren accidentat. Discursul lui, daca-l putem numi asa, nu parea invatat pe de rost, sau repetat ad nauseam, avea in schimb simplitatea exprimarii pe care o ghicesti naturala cineastilor de geniu. Cei care stiu ca filmele sunt o opera de arta, care stapanesc tehnicile aferente acestui mediu, basca pe cele doar tangential legate de arta lor – si care lucreaza metodic, migalos, din dragoste."..... Continuarea aici.