Review: B-Est IFF 2012: La Source des Femmes

Editia cu numarul 8 a Festivalului International de Film "Bucuresti" a debutat cu cea mai recenta pelicula semnata de Radu Mihaileanu, "La Source des Femmes".
Organizatorii nu puteau alege un film mai potrivit pentru gala de deschidere, si acest lucru a fost, in primul rand, demonstrat de numarul mare de spectatori prezenti la cinema Studio pentru a vedea in premiera romaneasca filmul ce anul trecut a fost una dintre atractiile Festivalului de la Cannes.
Inspirat de o intamplare ce a avut loc in Turcia in 2011, filmul este atat un omagiu adus femeii dar si o instigare la revolutie atunci cand discriminarea de orice fel si arata chipul monstruos.
Povestea, la prima vedere, poate parea simpla: un sat dintr-o zona desertica, lovit de seceta de ani de zile, in care barbatii isi petrec ziua band ceai la birtul local, iar femeile aduc apa de la un izvor din munti si, practic fac toata munca pe care ai lor soti ar trebui s-o exercite. Revolta femeilor pleaca de la Leila (Leila Bekhti) ce incearc sa deschida ochii celorlalte femei cu privire la discriminarea practicata de barbati si le instiga la o "greva a iubirii" prin care femeile nu vor mai oferi placeri sexuale barbatilor pana ce acestia nu vor rezolva problema apei in sat (fie aducand ei apa de la put, fie prin construirea unei conducte care sa transporte apa in mijlocul satului).
Situata intr-o societate puternic ancorata in traditii si misogina, lupta Leilei nu este privita cu ochi buni nici de catre femei, dar nici de catre barbati. Firul narativ al filmului evolueaza incet dar cu fiecare intamplare devine mai incarcat de energie, mai puternic in poveste iar lupta, ce initial parea a apartine doar unei minoritati, devine o lupta a tuturor femeilor din sat. Puterea de angrenare a oamenilor in spatele unei idei in momentul in care apar momente discriminatorice, este ravisant prezentata in aceasta pelicula semnata de Radu Mihaileanu.
"La source des femmes" imbina pe deplin tragi-comedia cu momentele in care speranta si dragostea isi fac aparitia. Filmul te va surprinde prin lirismul lui, te va irita prin duritatea barbatilor fata de sotiile lor, te va purta in mrejele dragostei (antologica secventa de dragoste dintre Leila si Sami), iar la final te vei fi bucurat ca ai avut parte de o asemenea experienta cinematografica.
Radu Mihaileanu creeaza un nou manifest in care ne arata ca intr-o lume violenta poate exista schimbare si fara violenta.
La source des femmes a primit doua nominalizari la premiile Cesar 2012 (Cea mai buna actrita, Cele mai bune costume) si a fost nominalizat la Palme D'or Cannes 2011.