Andrei Plesu - Editorial de ramas bun Adevarul

Editia de astazi a ziarului "Adevarul" este si ultima in care dl. Andrei Plesu va mai semna editoriale. Mai jos puteti citi editorialul sau de adio.

"Îmi trebuie o pauză. Şi vreau să ofer o pauză şi altora.

Scriu acest text pentru a-mi lua la revedere de la cititorii editorialelor mele din „Adevărul". Am hotărât să mă opresc. Sunt obosit. Am practicat, de când mă ştiu, scrisul ca pe un act de comunicare, ca pe un mod de a oferi ceva - „rambursabil" - unui potenţial partener de dialog. Or, de la o vreme, scrisul a devenit, din ce în ce mai apăsat, o specie a războiului. A scrie e a ieşi la bătaie. Îmi e tot mai clar că mă mişc într-o lume străină, pentru care nu sunt pregătit şi pe care nu pot şi nu vreau să o asum. E, poate, şi o problemă de vârstă. Vine o vreme când trebuie să faci un pas înapoi. Când trebuie să accepţi, cu luciditate, bărbăteşte, că galaxia ta a trecut dincolo de linia orizontului, că deasupra ta sunt alte stele şi alt cer. Mie, cerul care se întinde acum deasupra mea mi se pare supărător de roşu. Roşu de nostalgii prosteşti, de mânii şi obrăznicii pubertare, de impostură zgomotoasă, de violenţă, de grosolănie ofensivă.

Îmi trebuie o pauză. Şi vreau să ofer o pauză şi altora. Forumiştilor mei, de pildă, care, cu excepţia unei minorităţi de condeie cuviincioase, se întrec, săptămână de săptămână, să mă tăvălească prin micile lor nevroze şi frustrări, să mă îngroape în obscenităţi, agramatisme, ameninţări, invitaţii la spânzurătoare şi cimitir. Sper că absenţa mea din gazetă va contribui, cât de cât, la însănătoşirea lor sufletească. O pauză vreau să ofer şi cititorilor, sau unor publicişti harnici, care mă ceartă că nu scriu despre ce vor ei, că nu gândesc ca ei, că mă bag în toate, că nu mă bag în nimic, că sunt „omul lui Patriciu", sau, dimpotrivă, „intelectualul lui Băsescu", că mă vând pe bani grei şi privilegii cosmice, că sunt cripto-comunist, ţigan, homosexual, securist, că public în afara ţării nu din 1991 şi la solicitarea unor edituri străine, ci de-alaltăieri, de când mă susţine Patapievici, că două memorii către Ceauşescu în care ceream - în penibilul limbaj standard al birocraţiei comuniste - dreptul de a supravieţui erau, de fapt, scrisori de dragoste, că sunt gras, că sunt mason, kaghebist, British Intelligence, Mosad sau CIA, „jidănit", antisemit, cripto-fascist, fundamentalist, impostor, clovn, agent al unui monopol ideologic, mâncător de tinere valori şi câte şi mai câte alte lucruri, care de care mai respingătoare, mai scandaloase şi mai periculoase pentru neam şi patrie.

Da, recunosc, am atins o anumită limită şi prin concursul unor împrejurări imediate. Mi se pare exasperant ca, în gazeta la care scriu, câţiva băieţi încă nenăscuţi să se răfuiască nărăvaş cu Mircea Dinescu. La vârsta lor eram în faza „primim marfă": mă străduiam să învăţ, să pricep, să găsesc modele. Dânşii ştiu, au aplomb, au trecut peste noapte de la grădiniţă la procuratură. Am mai multe motive decât ei să mă cert cu Dinescu, să fiu întristat sau scos din minţi de o anumită evoluţie a lui, de excesele nonşalanţei sale. Dar, până una alta, omul a scris o pagină de neînlocuit în literatura română şi a avut, înainte de 1989, un curaj care nu poate fi terfelit zglobiu prin ipoteze „ştiinţifice" de doi bani.

Şi încă ceva: nu mai suport să am de-a face, vrând-nevrând, cu un anumit personaj din „Holdingul Adevărul", când sentimental ca o telenovelă, când ţâfnos ca un fost şef de sală, bucuros să se tragă în poză cu felurite VIP-uri pentru o ţâră de notorietate, haotic administrativ şi cu veleităţi culturale pendulând între Paulo Coelho şi Dan Diaconescu. Regret că mă despart de cititori, dar am măcar satisfacţia de a scăpa de vecinătatea unui asemenea ins."
Preluare Adevarul.
Imi pare rau de decizia dl.Plesu, pe de alta parte insa, ca om ce a trait 3 ani in trustul "Adevarul" aceasta nu poate fi decat o decizie inteleapta din partea sa. Sosirea lui Peter Imre la conducerea trustului, manelizarea pe cat posibil a tot ceea ce se intampla acolo, lipsa salariilor si aducerea unor oameni ce nu au si nu au avut niciodata legatura cu mass-media a facut din "Adevarul Holding" ceea ce este astazi....o nava gigant ce se scufunda incet dar sigur.

3 comentarii:

Anonim | 14 decembrie 2011 la 13:27

Domnule Plesu, daca nici dvs nu intelegeti ca ne scaldam intr-o mocirla rece, eu la 28 de ani ce asteptari sa am de la minet cand voi atinge varsta dvs.

Din pacate traim vremuri mici cu oameni mici...

Sanatate multa!

Vincent Vinyl | 14 decembrie 2011 la 20:36

Te poti astepta ca la varsta dl. Plesu sa ai aceeasi demnitate fiind pus intr-o situatie asemanatoare, te poti astepta ca verticalitatea ta, convingerile si modelele sa fie din "alea bune" si no matter what sa crezi in ele.

Anonim | 16 decembrie 2011 la 12:34

Nu pot decât să-mi exprim părerea de rău, domnule Andrei Pleşu. Vă stimez, vă preţuiesc şi sunt convinsă că aţi luat decizia cea mai bună. În rest, ce să spun ? Vă citesc întotdeauna cu plăcere, vă urmăresc în toate apariţiile publice. Sunt, cum s-ar spune azi, un ,,fan" al domniei voastre şi steau domniei voastre nu a apus ... V-o spune un om de 35 de ani, care supravieţuieşte moral şi spiritual şi cu ajutorul cărţilor domniei voastre. Domnule Andrei Pleşu, vă mulţumesc în calitate de cititor şi vă asigur că nu sunteţi singur.